Black Friday a nový zákon ochrany spotrebiteľa

Je čas sa pripravovať! Obrovské zľavy počas Black Friday či Cyber Monday budú po prvýkrát uvádzané spolu s predchádzajúcou najnižšou cenou za posledných 30 dní. Na čo všetko treba myslieť, aby ste novú legislatívu neporušili a nastavili svoj e-shop správne?

Zľavy a výpredaje sú v marketingu veľkou pákou. U niektorých predajcov vznikali umelo navýšené ceny, aby sa tým navýšili aj zľavy. Preto Zákon o ochrane spotrebiteľa nariaduje predajcom uvádzať najnižšiu cenu, ktorá pre produkt či službu platila za posledných 30 dní. Zákon je platný od 1. 7. 2024, takže ho prvé veľké zľavové testy čakajú práve teraz.

Pre e-shopy vznikajú v rámci novej legislatívy aj ďalšie povinnosti. Treba najprv spoznať nové pojmy ako digitálny obsah, digitálna služba a vec s digitálnymi prvkami. Ide o údaje v digitálnej forme (digitálny obsah) alebo o spracovanie, uchovávanie či vytvorenie údajov v digitálnej forme (digitálna služba). Vec s digitálnymi prvkami predstavuje hmotný produkt s digitálnym využitím. Napríklad je to elektronika ako počítač, mobil či hardisk.

E-shopy sú povinné informovať spotrebiteľov o funkčnosti všetkých týchto digitálnych foriem a aj o ich kompatibilite s konkrétnymi typmi elektroniky či softvéru. Zákon o ochrane spotrebiteľa hovorí aj o tom, že obchodníci zodpovedajú za chyby vzniknuté v rámci digitálnych obsahov a služieb.  

Zodpovednosť obchodníkov za kvalitu súvisí s ďalšími parametrami produktov a služieb. Okrem ceny a výšky zľavy sa do rozhodovania zákazníka na e-shope zapájajú aj recenzie. Tie hovoria o kvalite tovaru a spokojnosti s jeho využitím. Zákon hovorí o povinnosti informovať o spôsobe, ktorým e-shopy overujú autenticitu týchto recenzií.  

Treba tak rozlišovať recenzie, ktoré sa dajú pridať len s menom alebo až po prihlásení sa na web a vyplnení relevantných údajov. Najvalidnejšia recenzia je, ak si recenzent produkt zakúpil. Má sa tak zamedziť falošnej pozitívnej aj negatívnej spätnej väzbe na tovar.  

Black Friday môže byť stále Black

Veľké zľavy, ktoré počas Black Friday či Cyber Monday vznikajú, síce nové legislatívne zmeny ovplyvnia, avšak to neznamená, že obchody nebudú zlacňovať. Obdobie obrovských zliav a výpredajov je aj bolo platné stále. Black Friday má v kalendári svoje miesto z viacerých dôvodov. 

Jeseň je obdobím pred Vianocami a pred koncom roka. Najmä preto sa Black Friday, ale aj Cyber Monday usadili práve na prelome novembra a decembra. Nákupný potenciál spotrebiteľov je najvyšší z celého roka a k tomu sa ešte dajú vypredať aj staršie zásoby. Bola by škoda to nevyužiť! 

Tovar, ktorý dlhšie čaká na svoj deň, býva adeptom na zľavový boom.  Podľa toho, ako sú obchody spokojné so svojimi tržbami a zásobami, vyčlenia alebo skôr vyhodia “black”  tovary do výpredajov. Ak na to zvolia správnu stratégiu, môžu zlepšiť svoj celoročný výsledok. 

Cena v reklamách 

Na e-shope pri detaile produktu udávate aktuálnu cenu, mieru zľavy a teda spomínanú novinku – najnižšiu cenu za posledný mesiac – 30 dní. Ako je to pri propagovaní tovaru prostredníctvom reklám na rôznych platformách?  

Zľava, ktorú si produkt vyslúži, je vždy rátaná z predošlej sumy. Zákazník si informáciu o najnižšej sume za posledný mesiac pozrie iba vo vedľajšej kolónke. Zobrazovať by sa teda mala na webe pri detaile produktu a pri jeho aktuálnej cene, prípadne v kampani na Googli. Ak sa však rozhodnete tovar propagovať, najnižšiu cenu zobrazovať nemusíte. Všetky reklamné materiály a platformy teda obsahujú to, čo si zvolíte. Napríklad len výšku zľavy, novú a starú cenu.  

Ideálna propagácia je však ešte jednoduchšia. Priveľa čísel v reklame nie je to pravé pre spotrebiteľa, a tak sa oplatí voliť to najzákladnejšie číslo v jednoduchom tvare. Farby, ktoré najlepšie zvýrazňujú zľavy, sú žltá, červená a v prípade Black Friady – čierna. Zelená sa používa len výnimočne. 

V rámci reklamy sa nemusíte sústrediť dokonca ani na konkrétne produkty. Môžete propagovať napríklad len maximálnu výšku zliav, akú celkovo v rámci obchodu ponúkate. Teda zľavy až do “80 %”. V tomto prípade sa nielenže vyhnete konkrétnym sumám, ale zvýrazníte veľkosť zliav. Čísla hrajú obrovskú rolu pri rozhodovaní spotebiteľa. Jednotlivé cifry vždy pôsobia na podvedomie pri akýchkoľvek situáciách, nielen v rámci obchodu. 

Ako vybrať tovar do Black Friday 

Akákoľvek zľava na tovar nemusí byť relevantná. Pri vyberaní správneho tovaru, ktorý bude vhodný do Black Friday, treba myslieť na viacero aspektov.  Tu sú tie najdôležitejšie: 

  • Sezónnosť produktov 

Myslite na obdobie presne tak, ako aj počas celého roka. Ako sme už písali, Black Friday  pred Vianocami nie je náhoda. Spotrebiteľ si kúpi skôr sánky ako nový bazén. 

  • Predchádzajúci predajný potenciál 

Berte do úvahyaj mieru predajnosti jednotlivých služieb a tovarov. Výpredaj môžete využiť na to, čo sa nepredáva, ale aj na to, čo chcete viac rozšíriť  – napríklad, čo sa týka služieb. Samozrejme aj na produkty, ktoré chcete predať. Viete však lepšie určiť výšku zľavy. 

  • Percentuálna suma 

Častokrát spotrebiteľovi nejde o reálnu ušetrenú sumu, ale o veľkosť zľavy. Preto sa oplatí zaraďovať do výpredajov aj lacné produkty s väčšou zľavou. Pri produktoch, ktoré sú drahšie nie je vhodné priveľmi zľacňovať. Avšak aj tu je možnosť napríklad obmedziť počty kusov alebo sa zariadiť priebežne. Je potrebné poznať predajný potenciál produktu. 

Každý zákazník je jedinečný a má špecifické požiadavky a potreby. Ak váš web vie správne prečítať jeho správanie, vie mu ponúknuť relevantnú ponuku.

Dostať zákazníkov na e-shop 

Čo robiť s produktami, ktoré nechcete zlacniť? Obrovské zľavy majú hlavne prilákať zákzaníkov k vám a k celej obchodnej ponuke. Nie je teda dôležité len zlacňovať, ale nastaviť svoj web čo najlepšie tak, aby si zákazníci všimli produkty, ktoré ich majú zaujať. 

Ak zľavy prilákali zákazníkov, nemali by zostať len pri jednom produkte. Je preto vhodné myslieť na relevantnosť propagácie väčšieho množstva produktov. Najviac lákavé sú produkty s najväčšou zľavou, no o nič menej práve tie relevantné produkty. Častokrát aj bez ohľadu na cenu. 

Každý zákazník je jedinečný a má špecifické požiadavky a potreby. Ak váš web vie správne prečítať jeho správanie, vie mu ponúknuť relevantnú ponuku. Algoritmus spozná, čo ho zaujíma a navrhuje mu produkty, ktoré si môže kúpiť. V tomto majú e-shopy oproti kamenným obchodom celkom výhodu. Okrem toho je plus, že sa na ne zmestí viac zákzníkov. Avšak aj to je dôvod na poctivé zabezpečenie funkčnosti webu, aby sa zákazníci na e-shope nezasekli tesne pred zaplatením. 

Sociálne siete počas Black Friday 

Počas obdobia, kedy sa blíži Black Friday či Cyber Monday, sa neporovnateľne viac zahlcuje online priestor – aj ten na sociálnych sieťach, a to vďaka plateným príspevkom a kampaniam. Je to pre mnohých predajcov nevyhnutné a v podstate to spúšťa lavínu. Ak by ste sa totiž chceli vyhnúť väčšej podpore príspevkov, je veľmi pravdepodobné, že vás prebijú ostatní, a to nemusia byť ani konkurenciou. Akýkoľvek segment je ten váš, priestor na sociálnych sieťach je zdieľaný naprieč všetkými biznismi. 

Ak chcete udržať vyššie povedomie o svojej značke, výraznejšia podpora príspevkov je preto nevyhnutná. Okrem toho sa treba zamerať na presné cielenie. Určite tak viete lepšie zabojovať o priestor s oblasťami, ktoré nie sú vaša konkurencia a vášho zákazníka sa netýkajú.  

To, čo na sociálnych sieťach chcete propagovať, ak predávate, je výhodnosť kúpy a jedinečnosť momentu. Zdôraznenie zľavy a produktov je prvoradé. Ale keď ponúknete zľavu jedinečným spôsobom a kreatívne, môže to pomôcť organickému dosahu viac a konečná suma pre boosting môže byť nižšia. Môžete takto využiť trendy, no ešte lepšie je ich tvoriť alebo skombinovať s niečím vašim a jedinečným. Napríklad v období zliav môžete všetko smerovať len zľava doprava. Alebo poukázať na realitu – Je Black Friday, jasné, že sú zľavy. Prípadne môžete ponúkať správy. Samozrejme, stratégiu komunikácie treba vždy prispôsobovať celkovej stratégií a konkrétnej cieľovke. 

Ak sa potrebujete zviditeľňovať bez zliav, je vhodnénadväzovať na iné silné témy v tomto období. Napríklad zimu, sviatky, učenie, cvičenie, zdravie. Ak však zapojíte kreativitu, Black Friday sa dá využiť tiež úplne inak. Napríklad použitím len čiernych farieb, prípadne “škrtanie” ako zmena, ktorá nemusí platiť výhradne pre ceny. 

PPC kampane počas Black Friday 

Počas Black Friday prináša nový Zákon o ochrane spotrebiteľa, platný od 1. júla 2024, zmenu, ktorá môže výrazne ovplyvniť najmä správanie zákazníkov – spomínanú povinnosť zobrazovať najnižšiu cenu za posledných 30 dní na webe. Táto povinnosť sa však nevzťahuje na PPC kampane, čo otvára priestor pre flexibilnejšiu reklamu. V samotných reklamách môžete zdôrazniť výšku zľavy alebo aktuálnu cenu bez toho, aby ste museli uvádzať historické ceny. To znamená, že PPC kampane môžu zostať jednoduché a zrozumiteľné, čo je pre zákazníka príťažlivé. 

Táto zmena môže zlepšiť výkon kampaní, pretože transparentnosť na webe zvýši dôveru spotrebiteľov. Keď uvidia, že na webe sú ceny a zľavy jasne uvedené podľa nových pravidiel, budú menej skeptickí voči propagovaným ponukám v reklamách. To môže viesť k vyššej miere preklikov a nakoniec k vyššej konverzii. Zákazník, ktorý vidí, že eshop dodržiava nové zákonné požiadavky, je viac ochotný dôverovať zľavám a ponukám, ktoré PPC kampane komunikujú. 

Black Friday je príležitosťou ako aj pre obchodníkov, tak aj pre spotrebiteľov. Správnym nastavením reklám a systémov sa dá dosiahnuť spokojnosť oboch strán.