Burnout v agentúre? Nezačína pri klientoch, ale pri notifikáciách.

Deadline sa blíži, zadania sa kopia. Brief sa mení častejšie než počasie a každú chvíľu pribudne nová požiadavka od klienta. Medzitým ďalší call, tri nové AI tooly na otestovanie, TikTok trend, ktorý treba stihnúť a všadeprítomné notifikácie. K tomu tridsať otvorených tabov v prehliadači, úlohy v dvoch rôznych systémoch a mozog, ktorý nestíha prepnúť do tvorivého módu. Znie to prehnane? Nie. Takto dnes vyzerá bežný deň v mnohých kreatívnych tímoch.

Ešte donedávna sme za hlavného vinníka vyhorenia považovali „náročného klienta“ či nesplniteľné deadliney. Dnes nás však ohrozuje nový problém. Tichý, nenápadný, no o to vyčerpávajúcejší. Volá sa informačné preťaženie. A pomaly, ale isto, vysáva sústredenie, energiu i kreativitu z tímov, ktoré žijú z nápadov.

Info overload je nový open tab, ktorý sa nikdy nezavrie.

Vyhorenie už nie je len dôsledkom nadmerného pracovného tempa. Čoraz častejšie vzniká z pretlaku podnetov. Z roztrieštenej pozornosti, ktorá nám nedovolí dokončiť jednu vec, kým nezačneme ďalšiu. Zo stavu, keď robíme veľa, no nič poriadne. Neustála dostupnosť, upozornenia a prepínanie medzi aplikáciami vytvárajú ilúziu výkonnosti. Skáčeme medzi taskami, appkami, správami a hlava nemá šancu zastaviť sa. Neprichádza ani útlm, ani sústredenie.

Podľa štúdie Harvard Business Review až 71 % kreatívcov priznáva, že najväčším zabijakom ich produktivity nie sú zlé procesy, náročný manažér ani klient, ale nekončiaci príliv podnetov, ktorý ničí sústredenie a s ním aj chuť tvoriť.


Nie tlak, ale priestor tvorí nápady.

Menej prerušení = viac sústredenia.

Ako znížiť informačný hluk v tíme?

  • Zaviesť bloky na sústredenú prácu – tzv. deep work zóny, počas ktorých sa neriešia maily ani meetingy.
  • Zredukovať notifikácie – na smart hodinkách či mobilných telefónoch.
  • Riešiť emaily len v určených časoch – napríklad o 10:00 hod. dopoludnia a 15:00 hod.
    popoludní.
  • Zaviesť Focus Fridays – piatky bez mítingov, vyhradené na nerušenú, tvorivú prácu.
  • Skúsiť digitálny detox – napríklad offline deň raz mesačne pre celý tím.
  • No hlavne dopriať si chvíľku ticha.

Z chaosu sa k lovebrandu nedostaneš.

Zrušením jednej appky sa nezmení celá vaša kultúra. No už po prvých krokoch pocítite rozdiel. Hlava dokáže zostať pri jednej veci, rozhovory majú hĺbku a nápady prichádzajú prirodzene, nie v poslednej minúte pred deadlinom. Menej hluku neznamená nižší výkon práve naopak. Preto od „prežijeme to nejako“ k „urobili sme niečo výnimočné“ nevedie ďalší nástroj, ale rozhodnutie chrániť našu pozornosť. A tá sa vracia vždy, keď uberieme z chaosu.

Aj mozog potrebuje pauzu, ak má makať naplno.

Súčasťou každého kreatívneho procesu by mal byť aj proces mentálnej regenerácie. Tak, ako značky potrebujú rešpekt a dôveru, tímy potrebujú focus a priestor pre tvorbu. Nie preto, aby spomalili, ale aby udržali tempo až do cieľa. Pretože udržateľný výkon nevzniká z tlaku, ale z rovnováhy.