Ako to už býva, zasa je pomaličky ďalší rok za nami. A v marketingu to preletí nesmierne rýchlo. Tak sa trochu obzrime na dosluhujúci rok 2024. Ktoré kampane ovládli svet?
Trendy v marketingu sa tento rok značne sústredili na posolstvo, spoločenské témy, ale aj každodennosť či humor. Samozrejme, cieľom kampaní bolo okrem zvýšenia povedomia o rôznych témach, o samotných značkách či produktoch aj zvýšenie predajov. To však čoraz viac prestáva byť “okaté” a markatingové kampane už dokážu naozaj pôsobiť veľmi sofistikovane.
V kampaniach sa vyskytovali témy ako inklúzia, rešpekt, tolerancia, duševné zdravie a ekológia. Celkom značne sa tvorcovia začali zameriavať na detskú interpretáciu a predstavivosť. Rozmýšľanie jednotlivcov ako také sa stalo tiež predmetom viacerých kampaní a podporuje trend rozmanitosti.
Čo sa týka spôsobov a foriem demonštrovania jednotlivých ideí, fungovali rôzne podoby zobrazovania emócií, dôvtipu, každodennosti, autentickosti, zveličovania, asociácií módnosti a popkultúry.
Umelecká umelá inteligencia
Kreativita vo svete marketingu enormne rastie. Je to sčasti prirodzený vývoj, v rámci ktorého potrebujeme vymýšľať neustále čoraz jedinečnejšie a nadčasové kreatívy. Už sa toho totiž naozaj nesmierne veľa vymyslelo. A z ďalšej časti je to aj o príchode AI, ktorá v marketingu naberá pomerne veľké zastúpenie. Či už ide o kreatívu slova, inšpirácií, generovanie zvuku alebo vizualizácie akéhokoľvek druhu. S umelou inteligenciou sa dá aj orientačne porovnávať (očakávané) výsledky.
Kampane, na ktoré sa marketingové agentúry sústredia, majú rôzne podoby od fyzických modelov po tie digitálne. Printové zobrazovanie kampaní ani zďaleka nevymizlo a bude si stále držať svoje miesto. Vrátane billboardov. V digitálnom priestore sú vo veľkom zastúpení marketingových kanálov najmä sociálne siete. Ich možnosti sú priam nekonečné. Používanie mobilov a sociálnych sietí vedie kampane k tomu, aby sa dostali k používateľom čo najkomfortnejšou formou. Tou je, samozrejme, video na výšku, short-form video content, ktorý je najsilnejším trendom. V kampianiach sa objavujú tiež nové písma a fonty spolu s miernejšími farbami, ale aj kombinácie vicerých veľmi živých farieb.
Kampane, kde je každý influencerom
Ďalšími znakmi marketingu v toku 2024 bolo väčšie sústredenie sa na User-Generated Content (UGC), lead generation a personalizácia kampaní. To znamená vytvorenie takých kampaní, ktoré sú ľahko šíriteľné medzi ľuďmi – používateľmi/sledovateľmi. To bolo podporované aj výberom správnej generácie pre svoje produkty a služby. Ich dôvera voči značke a vytvorenie určitého vzťahu veľmi dobre pôsobili na vôľu zdieľať brandový kontent. Je to niečo ako influencer marketing – v roztrieštenej, no lacnej a stále dostatočne organickej forme.
Ak sa vrátime späť k influencerom, v tomto roku sa o influencer marketingu začalo vo veľkom pochybovať. Čoraz viac sa skloňuje otázka, či je tento typ marketingu ešte nažive. Zatiaľ je a stále funguje, avšak už spomínané UGC bude z veľkej časti dôvodom, prečo budú strategicky premyslené marketingové kampane viac obchádzať influencerov. Sú jednoducho drahší a nie vždy sa podarí zachovať autenticitu propagácie.
TOP SVETOVÉ MARKETINGOVÉ KAMPANE 2024
Najlepšie kampane za rok 2024 sú podľa nás tie, ktoré ukazujú variabilitu marketingu, jeho schopnosť podať dôležitú myšlienku a pôsobiť hodnotne. Akoby samotný marketing produktu či služby dávali v kampani do úzadia. Napokon však zafunguje slovíčko “zaujať” a v spoločnosti tieto marketingové kampane zarezonujú a prirodzene sa šíria ďalej. Vzniká potreba o nich hovoriť a nadchýnať sa nimi. Čo viac si v marketingu priať?
V kampaniach sa vyskytovali témy ako inklúzia, rešpekt, tolerancia, duševné zdravie a ekológia.
Orange France
Športové emócie majú vždy silný náboj. A keď sa k tomu pridá zápletka s pomocou AI, je to dychberúci zvrat. Zábery na gólové akcie a svetoznáme futbalové ikony z Francúzska. Prestrihy na oslavujúcich fanúšikov a sprievodné slovo komentátora, ktorému dochádza dych. Je to klasická fanúšikovská emócia, ktorú ale stopne AI. V záberoch sa spätne ukáže, že všetci aktéri boli vlastne ženy. Orange sa rozhodol podporiť francúzske futbalistky a porovnal ich s mužským tímom. Poukázal na rozdiely v rámci popularity mužských a ženských tímov. Spropagoval tak najmä ženskú reprezentáciu, ale v úzadí išlo stále o Orange. Využil AI a pritom zostal v celkom bežnom zobrazení športých emócií.
McDonald’s smile
MacDonald sa rozhodol odstrániť zo svojich balení “Happy Meal” typický úsmev. Nešlo o upgrade grafickej vizuality, ale o kampaň. Jej súčasťou je aj video, kde deti dostanú Mac krabičku. Všimnú si, že na nej chýba úsmev a majú odhaliť, prečo. Vy by ste vedeli?
Kampaň poukazuje na to, že je v poriadku sa cítiť aj inak ako šťastne. Pocity sú našou súčasťou a nemusíme vždy nosiť úsmev na tvári. Je však vhodné sa o našich pocitoch rozprávať. Napokon si každý mohol nalepiť taký výraz, ktorý jeho náladu vystihoval najlepšie. A takto McDonald’s spojil silnú myšlienku, guerilla marketing aj naozaj milé rozmýšľanie detí.
VOTING
Saatchi & Saatchi sa rozhodli osloviť mladšiu generáciu, aby sa viac zaujímala o voľby. Pomerne náročný oriešok. V kampani sa opreli o štatistiky – ale nie tie nudné. 40 % ľudí od 18 do 24 rokov si totiž myslí, že sú príťažlivejší ľudia, ktorí sú voličmi. Časť si dokonca myslí, že sú inteligentnejší a prvé rande dopadne oveľa lepšie ako pri nevoličovi.
Agentúra poňala kampaň v štýle 18+ a nahodila viaczmyselné slogany ako “Get polled”, “Voting is hot af” v kombinácií s “hot” vizuálmi. Išlo o trošku kontroverznú kampaň, ale to bolo v podstate cieľom. Vyčnievať tematikou a skombinovať ju s niečím, čo je v dnešnej spoločnosti dôležité.
Netflix
Netflix uvádzal novú sériu “Black Mirror”. Kampaň bola založená najmä na prvom diely “Joan is awful” a na samotných sledovateľoch. Vznikla aj propagačná stránka Netflix Streamberry. A ako to celé funguje? Na propagačnej stránke si viete nahrať svoju tvár a odovzdať ju na účely kampane. Môžu vás vybrať a vašu podobizeň uvidíte na banneroch s nápisom “ Tvoje meno is awful”. Môžete si tiež stiahnuť vlastnú promo grafiku.
Dove
Ďalšia marketingová kampaň, ktorá zahŕňala AI, sa týkala ženskej krásy. Dove poukázal na to, že príchod umelej inteligencie je treba korigovať. Generované grafiky sú totiž vo veľkom prierezom najčastejšieho zobrazovania krásy. AI vytvára na základe promptov obrázky, ktoré zobrazujú len idealistickú a umelú krásu.
Jeho dlhodobá kampaň skutočnej krásy však zobrazuje aj tváre s nedokonalosťami. Preto sa Dove rozhodol v rámci tejto kampane začleneniť do AI tú ozajstnú krásu. Vytvoril formulku “Dove real beauty ad”, vďaka ktorej aj AI “keeps beauty real”. Je to ďalší nový rozmer marketingových kampaní.
TOP MARKETINGOVÉ KAMPANE CZ-SK
Nezomri s Dr. Max
“Usoplený” balíček a jeho limitovaná edícia? Aj takto sa dá podporiť imunita!
Išlo o spoluprácu Zomri a lekárne Dr. Max, v rámci ktorej hrala hlavnú úlohu typická Zomri taška. Avšak tentokrát s nápisom Nezomri. Bola vytvorená ako limitovaný produkt spolu s balíčkom vitamínov. Ešte viac zaujal spôsob propagácie a jej význam. Ak počas kampane ochoreli influenceri, dostali tento balíček zdarma. Myšlienkou kampane bolo podporovať imunitu počas chrípkového obdobia a zvládnuť aj “malý mužský soplík”. Pretože z neho sa predsa nerobí sranda. Táto kampaň získala v roku 2024 aj tri zlaté klince.
Národný deň bez “spěchu”
Národný deň bez ponáhľania sa je úspešnou kampaňou každý rok. Aj takouto formou sa dá poukázať na to, že sa na cestách čoraz viac zvyšuje rýchlosť. Práve rýchlosť je najčastejšiou príčinou nehôd. Tak spomaľ.
Do kampane sa zapája množstvo inštitúcií naprieč celou Českou Republikou. Nikto sa nemusí ponáhľať a je dovolené meškať 13 minút. A aké sú výsledky kampane? Zníženie nehôd na polovicu. Kampaň iniciuje Česká asociácia poisťovien a už po tretíkrát uspeli na mezinárodnom festivale Cannes Lions.
Telekom
Silné a citlivé témy sú čoraz viac súčasťou trendov. V digitálnom svete dlhodobo funguje aj humor a dôvtip spolu s úprimnosťou. V rámci týchto zameraní však treba myslieť aj na načasovanie.
Príkladom je Telekom a jeho vianočné reklamy. V posledných dňoch sa obdivuje ich ďalšia vianočná kampaň. Zobrazuje dve dievčatká, ktoré sa spolu hrajú, no ich svety oddeľuje sklo. Sú totiž v sniežiacich guliach, ktoré sú typickou zimnou dekoráciou.
Počas Vianoc majú takéto kampane nielen správne “náladové” načasovanie, ale čerpajú z tohto obdobia aj kreatívne inšpirácie. Napokon každú kampaň spoja so silnou nadčasovou myšlienkou.
MARKETINGOVÉ INŠPIRÁCIE NA 2025
RHODE
Ako ozvláštniť bežné veci a pripojiť k nim náš produkt? Ako náš produkt priblížiť ľuďom? Rhode si na tieto otázky odpovedal celkom chytro. Vymysleli obal na mobil, ktorý funguje aj ako držiak pre ich kozmetické produkty, konkrétne peričkovačku. Mobil má predsa každý z nás skoro vždy po ruke a je praktické, ak dokáže udržať aj rúž. Naozaj nezvyčajný nápad, ktorý zaujal. A to až natoľko, že ho začali využívať aj iné značky. Tým pádom sa inšpirácia sama o sebe stala akousi kampaňou. Príklad marketingu, ktorý spôsobuje samotný nový produkt.
Hovorí sa, že čo je dobré, predáva sa samé. Práve to môže byť funkcionalita, ktorá uspeje. V marketingu sa tak môžete inšpirovať na základe tohto príkladu praktickosťou. Ak vymyslíte niečo praktické, a to v akejkoľvek podobe, môže to zafungovať ako “5 minutes craft”.
Woolmark
Myšlienka ekológie a budúcnosti našej planéty je neutíchajúca. Možno sme už videli naozaj všetko. Ani Woolmark nešiel inou cestou než zobrazením apokalypsy. Avšak s jedným rozdielom – poukázal na jednu z najväčších záťaží našej planéty. Oblečenie. Hoci sa odevy v rámci ekologických tém spomínajú, priveľkú odvahu sa do nich viac púšťať nemá veľa ľudí či firiem.
V apokalyptyckom scenári je svet budúcnosti, v ktorom sa jednotlivé kusy oblečenia dôvtipne vyskladajú na postavy. Vo veľkých množstvách narúšajú dopravu až sa na konci mosta rozletia do celého prostredia. Samotný Woolmark vyrába oblečenie – avšak z vlny, ktorá je ľahko recyklovateľná a prírodná. Scenár je založený na popkultúre a nadprirodzených javoch, ktoré sú však podané nie až tak hrozivo, no upozorňujú na dôležitú tému.
HEINZ epic collab
Jedna z kampaní, ktorá propaguje dve veci – film a kečup. Našťastie nebolo treba ísť cestou nudnej občerstvovačky s kečupom popri sledovaní filmu. V hlavnej úlohe boli dve dvojice – zhodou okolností v rovnakých farebných kombináciách. Inšpiráciou krátkeho teaseru collabu bol zrejme aj Fight Club, pretože do filmových snímok sa nikoľkokrát prestrihli namiesto superhrdinov práve omáčka s kečupom.
Okrem toho vznikli aj vtipné grafiky, ktoré charakteristicky spájali film aj kečup. No a o aké dve dvojice išlo? Deadpool a Wolverine, Ketchup and Mustard. Červený a žltý. Samozrejme, druhá dvojica dostala taktiež superhrdinský look. Išlo o krásne využitie humoru na základe filmu a o jednoduchú farebnú asociáciu. Mimochodom, Heinz ešte predtým porpagoval aj Barbie-cue.
Day of IBD
IBD je idiopatický črevný zápal, ktorý vie nesmierne skomplikovať život ľuďom s týmto ochorením. Ešte ste o ňom nepočuli? Tak táto kampaň vám to perfektne vysvetlí a budete mať o nej trvácne povedomie. Pri tejto kampani platí, že v autentickosti, jednoduchosti a trefnosti je krása. Nepotrebujete nič, len “shit”. A práve stolica je to, na čo sa zameriava nielen život pacientov, ale aj kampaň.
Súčasťou reklamy je prázdny billboard, ktorý má len jeden veľký QR kód vytvorený z toaletných ruliek. Na ňom nájdete video – jednoduché a autentické nahrávky pacientov. Každý z nich popisuje to svoje životné “shit”. Stačilo tu jedno sčasti hanlivé, sčasti vtipné, no hlavne výstižné slovíčko. A v podstate len na ňom stála celá táto kampaň.
IKEA Sunshine, Pillow bag
Ako spraviť slnečnejší deň? Kampaň “Sunshine Mirror” vznikla vo Švédsku v spolupráci s agentúrou Åkestam Holst. Ide o špeciálne upravené zrkadlo NISSEDAL s motormi riadenými GPS, ktoré automaticky upravuje uhol odrazu slnečných lúčov na miesta, kde často chýba priame slnečné svetlo, napríklad na terasy kaviarní. Cieľom bolo zlepšiť podmienky na vonkajšie posedenie počas chladných letných dní vo Švédsku, kde slnko nie je vždy samozrejmosťou. Kampaň nielenže prilákala pozornosť verejnosti, ale tiež pomohla miestnym kaviarňam zvýšiť návštevnosť tým, že spríjemnila pobyt zákazníkov. Ukážkový príklad guerill marketingu.
IKEA v roku 2024 priniesla viacero ďalších zaujímavých kampaní. Premenila svoju tašku na vankúš alebo vyzývala na “Do try it at home”.
KitKat calendar
Bola virálna grafika, ktrorá sa síce nepretavila do “OOH”, teda kampane na fyzických miestach, ale rozhodne spôsobila ošial v digitále. Išlo o zobrazenie klasického pracovného kalendára, ktoré spracoval Sam Henning ako plagát. Čo bolo na ňom výnimočné? Medzi pracovné meetingy umiestnil tabuľku čokolády – vo finálnej podobe KitKat. Hlavnou myšlienkou bolo nájsť si čas sám pre seba a dopriať si kúsok pohody pri niečom chutnom.
Nápad zahŕňal kreatívne spracovanie každodennosti, ktorá sa týka každého z nás a aj hodnoty zachytávajúcej dôležitosť duševného zdravia. Hoci nejde o klasickú kampaň, ktorou by sa prezentovala samotná firma, je to unikátny príklad ako môžu marketingovo zapôsobiť aj bežné rutiny. Taktiež aj to, že vizuál môže byť naozaj jednoduchý a minimalistický.
Tak čo, načerpali ste inšpiráciu? Marketingový svet je naozaj pestrý. Nápady neprestávajú rásť a je len otázkou času, kedy nejaký prirastie k vám. Všetko, čo potrebujete v digitálnom marketingu, nájdete aj na našom webe.